ابراهیم پور ، مدیرعامل انجمن تشکل مراکز اقامتی بهبود ودرمان بازتوانی استان مازندران:کمپ‌های مجاز تحت نظارت شبانه‌روزی بهزیستی وانجمن قرار دارند

امروزه اعتیاد به عنوان بلای خانمان سوز و یك آسیب اجتماعی مخرب، زندگی افراد زیادی را در ایران با تهدید روبرو كرده است. ایجاد مراکز اقامتی بهبود ودرمان قانونی برای ترك اعتیاد یكی از راهكارها از سوی دولت بود تا افراد با حضور در این مكان ها بتواند سلامتی خود را به دست آورند اما […]

امروزه اعتیاد به عنوان بلای خانمان سوز و یك آسیب اجتماعی مخرب، زندگی افراد زیادی را در ایران با تهدید روبرو كرده است. ایجاد مراکز اقامتی بهبود ودرمان قانونی برای ترك اعتیاد یكی از راهكارها از سوی دولت بود تا افراد با حضور در این مكان ها بتواند سلامتی خود را به دست آورند اما به مرور مراکزی به صورت غیرقانونی و بدون مجوز در سطح گسترده در مناطق مختلف ایجاد شد كه نه تنها مشكل اعتیاد افراد را حل نمی كند بلكه به سبب شیوه های درمان و نوع رفتاری كه با افراد معتاد می شود، آسیب های دیگری نیز به زندگی آنها وارد می كند.

سید اسماعیل ابراهیم پور، مدیر عامل انجمن تشکل مراکز اقامتی بهبود ودرمان بازتوانی استان مازندران با اشاره به انتشار تصاویری در شبکه های مجازی، در خصوص یکی از مراکز خصوصی نگهداری و ترک اعتیاد معتادان و برخورد نامناسب و به دور از انسانیت با افراد تحت درمان در مرکز مذکور گفت: اعتیاد یک بیماری است نه یک رفتار غیر اخلاقی و مانند هر بیماری دیگر راه و روش درمان علمی تائید شده دارد.

سید اسماعیل ابراهیم پور در گفت و گو با روزنامه حرف مازندران، گفت: اتفاق تاسف بار برخورد غیر انسانی در یکی از مراکز ترک اعتیاد شیراز (قلات) افکار عمومی و وجدان کاری مدیران مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی استان مازندران را جریحه دار کرده است و همچنین دستاویزی برای  افراد معاند نظام و بیگانگان در خارج از کشورمان شد.

وی با بیان اینکه 2 دهه از تاسیس اولین مرکز اقامتی بهبودی پرهیز مدار معتادین در کشور می‌گذرد ،افزود: نزدیک به 1200 مرکز با ظرفیت 5000 نفر در کشور از طریق سازمان مردم نهاد تاسیس و در حال فعالیت و ارائه خدمات درمانی و باز توانی به جمعیت گسترده ای از معتادان می باشند.

ابراهیم پور با تاکید براینکه یکی از زمینه های مستعد و اثرگذار در افزایش و تقویت و توسعه ظرفیت پوشش درمان اقامتی معتادان در کشور تاسیس و فعالیت مراکز اقامتی درمان و بازتوانی تحت نظارت سازمان بهزیستی است، بیان کرد :مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی سهم عمده ای از درمان اقامتی معتادان را در کشور با کمترین بار مالی برای دولت به عهده دارند.

مدیر عامل انجمن تشکل مراکز اقامتی بهبود ودرمان بازتوانی استان گفت: مراکز بهبودی اقامتی مازندران بر حسب تکلیف ضمن اعلام انزجار از این عمل نادرست که بر خلاف دستورالعمل های سازمان بهزیستی در خصوص مدیریت مراکز اقامتی است، در هر شرایطی از روشمان ،که یک رویکرد درمانی و هویتی می‌باشد، دفاع می‌کنیم و عبور از خط قرمزها توسط هر مرکزی را محکوم می کنیم.

 وی برخورد با مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد را مطالبه همیشگی این تشکل اعلام نمود و حمایت از بیماران اعتیاد را سر لوحه کار این مراکزمجاز دانست و گفت: با همکاری فی مابین تشکل مراکز اقامتی و اداره کل بهزیستی مازندران تمامی مراکز غیر مجاز پلمپ شدند.

ابراهیم پور افزود:مراکز اقامتی مازندران طبق دستورالعمل بهزیستی براساس فلسفه و ماهیت رسالت مدل اقامتی عمل می کنند و بعد از گذشت 2 دهه فعالیت این مراکز، بسیاری از مراجعه کنندگان درمان وبه زندگی برگشتند.

وی با تاکید براینکه طبق پروتکل بهزیستی تمامی مراکز ما دارای پزشک روانشناس و مددیار اعتیاد و خانواده می،باشند، خاطرنشان کرد: همه عوامل مراکز در این راه در کنار هم در حال کمک به معتادین هستند. به گفته وی، در تمامی مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی استان مازندران در طول شبانه‌روز بازدید میدانی از مراکز اقامتی و دوربین‌ها توسط بازرسین انجام می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی افراد و خانواده ها با توجه به هزینه پایین کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد نسبت مراکز ترک اعتیاد مجاز، معتادان خود را به آنها می سپارند، از مردم خواست جهت درمان عزیزانشان ، به مراکز مجاز ماده 15 تحت نظارت ادارات بهزیستی مراجعه نمایند تا ازمشکلات بسیاری که در آینده برای فرد معتاد در کمپ های غیرمجاز پیش می آید جلوگیری شود. همچنین می توانند درصورت هرگونه انتقاد وپیشنهاد یا مشکلات این چنینی با شماره های 09111164962 و ۳۳۳۵۱۳۶۰ – ۰۱۱ تماس گرفته ویا حضورا به آدرس:ساری ،بلوارامیرمازندرانی،مقابل بیمارستان امام خمینی(ره) ،ساختمان پزشکان کیمیا،طبقه ۶ واحد۲۲ ،دفتر تشکل مراکز اقامتی مراجعه نمایند.