نگاهی به اولین جشنواره گل نرگس مرزن آباد

مرزن آباد-خبرنگار حرف: اولین جشنواره گل نرگس ماسال به همت بخشداری مرزن آباد، شورای سیاستگزاری و کمیته های مختلف جشنواره، شورا و دهیاری روستای ماسال، همکاری جمعی از شوراها و دهیاران و همراهی شورای بخش برگزار شد. در این جشنواره علاوه بر گل نرگس که از محصولات اصلی گل و گیاه در روستای ماسال می […]

photo_2019-03-04_13-36-39

مرزن آباد-خبرنگار حرف: اولین جشنواره گل نرگس ماسال به همت بخشداری مرزن آباد، شورای سیاستگزاری و کمیته های مختلف جشنواره، شورا و دهیاری روستای ماسال، همکاری جمعی از شوراها و دهیاران و همراهی شورای بخش برگزار شد.

در این جشنواره علاوه بر گل نرگس که از محصولات اصلی گل و گیاه در روستای ماسال می باشد، غرفه هایی در اختیار تعدادی از تولیدکنندگان گل و گلخانه داران منطقه قرار گرفت تا انواع گلهای باغچه ای، آپارتمانی و زینتی را عرضه نمایند. همچنین در این جشنواره با همت جمعی از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها غرفه های بومی محلی جهت ارائه محصولات روستایی، پخت نان و آش محلی، ادوات قدیمی، اجرای موسیقی محلی و … ایجاد گردید که با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان از جشنواره همراه بود.مراسم افتتاح این جشنواره با حضور اصغریان رستمی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران، معاون فرماندار چالوس، بخشدار، امام جمعه، شورای بخش، شهردار و شورای شهر مرزن آباد،  فرماندار و بخشدار کلاردشت و جمعی از مسئولان شهرستان چالوس و بخش مرزن آباد برگزار شد.

*۴۰ هکتار از اراضی مازندران زیرکشت گل نرگس قرار دارد

مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران در این مراسم ضمن تقدیر از بخشدار و دیگر برگزارکنندگان این جشنواره، بر اهمیت و نقش گل در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال تاکید و تصریح کرد: برگزاری  اینگونه جشنواره ها و شناساندن ظرفیت های روستا مورد تاکید استاندار مازندران می باشد.

حسن اصغریان رستمی افزود: استان مازندران استان مازندران به لحاظ جمعیت روستایی دارای شرایط ویژه ای نسبت به دیگر استانها در کل کشور می باشد. در استان بیش از 3 هزار روستا داریم که 2 هزار و ۴۵۰ روستا دارای شورا هستند که در مجموع آنها 7 هزار و ۷۰۰ نفر عضو شورا و 2 هزار و ۳۰۰ نفر دهیار داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۲ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند که این امر از نظر میانگین کشور ۲۶ درصد می باشد اظهارداشت: در مازندران ۱۶ درصد از نرم جمعیت سکونت گاه های روستایی اش نسبت به کشور فزونی دارد.

مدیر کل امور روستایی مازندران با تاکید بر فراهم نمودن زمینه لازم جهت استفاده از همه ظرفیت های روستاها گفت: با برگزاری اینگونه جشنواره ها می توان زمینه شناسایی و شناساندن ظرفیت های روستاها و در نتیجه موجبات بازگشت جمعیت به روستاها فراهم کرد.

اصغریان با تاکید بر ایجاد اشتغال و فراهم نمودن زمینه رونق کسب و کار در روستاها ابراز کرد: مردم روستاها به طور قطع در طول ۴۰ سال  انقلاب اسلامی نقش مهمی در پیروزی انقلاب داشتند و در هشت سال دفاع مقدس نیز در راستای منویات انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره به لحاظ قرار گرفتن در مسیر جاده کندوان و ورود مسافران نقش مهمی در جذب گردشگر در این روستا دارد یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال و رشد این گل در روزهای پایانی اسفند، ظرفیت بزرگی برای جذب گردشگر می باشد.اصغریان رستمی با بیان اینکه در استان مازندران ۴۰ هکتار از اراضی زیر کشت گل نرگس قرار دارد خاطر نشان کرد: سالانه ۱۹ میلیون شاخه گل نرگس تولید این میزان اراضی است که ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد در سال به همراه دارد.میزان تولید پیاز و پیازچه گل نرگس در هر هکتار 20 تن بوده که پس از یک دوره پنج ساله برداشت می شوند و متوسط  سالانه آن 152 تن است. مجموعا  760 تن در طی یک دوره 5 ساله برداشت می شود.اصغریان به اهداف برگزاری این جشنواره ها پرداخت و گفت: شناساندن ظرفیت های منطقه و جذب گردشگر از اهداف اینگونه جشنواره ها است.وی با اشاره به اینکه صنعت بوم گردی موجب رونق اقتصادی می شود اظهار کرد: باید برنامه ریزی لازم جهت استفاده از همه چشم اندازهای روستاهای مازندران فراهم شود.

*گل نرگس می تواند منبع درآمد پایدار برای جوانان روستای ماسال باشد

فرماندار چالوس نیز در حاشیه این جشنواره گفت: برای اولین بار شاهد برگزاری جشنواره گل نرگس در بخش مرزن آباد و روستای ماسال هستیم که با همت بخشدار و شوراها و دهیاران منطقه صورت گرفت.

محمدناصر زندی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره ترویج گل و گیاه در منطقه، توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال پایدار و فضای شور و نشاط اجتماعی است اظهارداشت: از آنجا که روستای ماسال از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در بخش تولید گل نرگس برخوردار است بر آن شدیم تا به وسیله این جشنواره این روستا را به استان و خارج از استان معرفی کنیم، هم اینکه مشوق کسانی باشیم که تمایل دارند در این حوزه سرمایه گذاری کنند. از طرف دیگر روستاهای دیگری که دارای ظرفیت مشابه هستند نسبت به معرفی پتانسیل های خود اقدام نموده و در راستای قوی تر و غنی تر شدن اشتغال خانوار روستایی گام بردارند.

وی با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی در حاشیه این جشنواره تصریح کرد: ما آداب، سنت و فرهنگ غنی را داشتیم که بناید فراموش کنیم. آثار و ادوات کشاورزی و همچنین غذاهای بومی محلی که سالم و ارگانیک تهیه می شد مجددا به مردم معرفی شد. اینها یادگار ماندگار پیشینیان ما هستند که باید قدر بدانیم تا به فراموشی سپرده نشوند. حتی ورزشهای بومی محلی که به بازدیدکنندگان معرفی شدند که جای تقدیر دارد.فرماندار چالوس با بیان اینکه در این فرصت یک هفته ای فضای نشاط اجتماعی خوبی در منطقه ایجاد شد گفت: جا دارد از طرف خودم از بخشدار محترم مرزن آباد که در اجرای این برنامه با اینکه اولین سال و بسیار سخت بود به خوبی عمل کردند. خوشبختانه با مدیریت خوبی که صورت گرفت این جشنواره توانست به اهدافش برسد.زندی تاکید کرد: بایستی در سالهای آتی با برطرف ساختن ضعف ها و مشکلات، این جشنواره گسترده تر و حتی بصورت ملی برگزار شود. ضمن اینکه ماسال می تواند به عنوان مرکز دائمی فروش گل و گیاه در منطقه فعالیت داشته باشد تا مسافران و مردم منطقه از آن استفاده کنند. این امر می تواند اشتغال پایدار را نیز برای اهالی این منطقه به همراه داشته باشد.فرماندار چالوس با بیان اینکه جشنواره گل نرگس ماسال این ظرفیت را دارد که حتی بهتر از جشنواره گل لاله گچسربرگزار شود اظهارداشت: علاوه بر اینکه ماسال فضاهای بیشتری نسبت به گچسر دارد، از آب و هوای بسیار مطلوبی نیز برخوردار است. فقط جدیت و همت بیشتری را می طلبد.وی با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه بوم گردی در منطقه گفت: تمام روستاهای ما این طرفیت را دارند با توجه به امکانات و فضاهای موجود شناخته شوند. حتی می توانیم دامداری و کشاورزی را توسعه دهیم و اقامت بوم گردی را برای گردشگران عملی نماییم. این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال، می تواند مهاجرت معکوس به روستا را هم در پی داشته باشد.

*برندسازی گل نرگس در راستای توسعه گردشگری و اقتصادی

بخشدار مرزن آباد نیز این بخش را سرشار از پتانسیل ها و ظرفیت های طبیعی و خدادادی دانست و با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از این مواهب گفت: برپایی نمایشگاه ها و جشنواره های اینچنینی در روستا ارتباط بین تولیدکنندگان روستایی با مصرف کنندگان است که کاشت، داشت و برداشت گل از جمله آنهاست.

خواجه کجوری افزود: چه زیباست که مصرف کنندگان خودشان بیایند و در روستاها از مواهب طبیعی و محصولات باغات آن استفاده کنند.وی با بیان اینکه برای توسعه و پایداری روستا،  برندسازی از جایگاه ویژه ای برخوردار است تصریح کرد: اگر برپایی جشنواره نرگس ماسال را انتخاب کردیم به این علت است که خواستیم با برندسازی گل نرگس برای این روستا گامی موثر در راستای اهداف مدنظر برداریم.

بخشدار مرزن آباد با اشاره به استقبال مردم از روزهای قبل از برپایی جشنواره با انتشار اخبار مربوط به آن گفت: کسانی را در این جشنواره مشاهده کردیم که شاید حتی تا کنون در شهرستان حتی اسم ماسال را نشنیده باشند،  چه برسد که بدانند باغ گل و یا گلخانه ای در این روستا وجود دارد که می تواند مورد توجه عموم مردم منطقه و مسافران و گردشگران واقع گردد.

خواجه کجوری افزود: در کنار باغ گل نرگس ماسال از کسانی که  در شهرستان در پرورش گل و گیاه فعالیت داشتند دعوت بعمل آوردیم تا محصولات کشاورزی خود را نیز در این جشنواره ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این جشنواره حمایت از تولید و اشتغال روستایی و همه کسانی که در روستا زندگی می کنند می باشد گفت: آرزوی ما حمایت از روستاییان و در ادامه آن مهاجرت معکوس از شهر به روستاست. در این راستا نیز از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

بخشدار مرزن آباد در حاشیه این جشنواره نیز گفت: در راستای ایجاد شور و نشاط و بالا بردن سطح رضایتمندی بازدیدکنندگان از جشنواره یک دوره مسابقه طناب کشی و همچنین مستابقه آشپزی برگزار شد. در مسابقات طناب کشی تیم الیت و دلیر توانست به مقام قهرمانی دست یابد و تیم‌های روستای گلکاه، شهرداری چالوس و روستای گویتر مقام‌های دوم تا چهارم را از آن خود کردند.

وی افزود: تیم‌های روستای گلکاه، روستای گویتر، روستاهای دلیر و الیت، شهرداری چالوس، شهرداری هچیرود، کمیسیون ورزشی شورای شهر مرزن‌آباد، شورا و دهیاری روستای ماسال و روستای خرمنه علیا با یکدیگر به رقابت پرداختند.

خواجه کجوری همچنین با اشاره به مسابقه آشپزی اظهارداشت: در این مسابقه مهیج که استقبال بسیار خوبی را نیز همراه داشته تیم های حریث، برار و آغوزداربن توانستند در رده های اول تا سوم قرار بگیرند.